اشک تمساح
نوشته شده توسط : hr

 

گياه اشك تمساح

گياهي از خانواده كراسولاسه ها مي باشد كه نامهاي متفاوتي دارد . به دليل رنگ و شكل برگها كه تمساح را به ياد مي آورد و نيز بوته هاي ريزي كه در لبه اين برگها مي رويد و آنرا شبيه اشك تمساح مي كند به اشك تمساح معروف است . گلهاي اين گياه عجيب شبيه لوستر وارونه مي باشد و در چند طبقه قرار مي گيرد به همين دليل به آن گل لوستري يا گل طبقاتي هم مي گويند . چون روي برگها گياهان جديد به وجود آمده و به محض جدا شدن و روي خاك قرار گرفتن به گياه جديد تبديل مي شود به آن مادر هزاران گويند و همچنين اشك عروس و بريوفيلوم و نامهاي ديگر هم دارد .

       

 

        

 

اين گياه به صورت بوته اي تا ارتفاع 1 متر مي باشد كه معمولا يك يا دو شاخه در ابتدا هست كه هر كدام از اين شاخه ها در بالا به چندين شاخه تقسيم مي شوند . البته هنگام گل دادن ارتفاع اين گياه به يك ونيم متر مي رسد . معمولا اين گياه هر سال گل نمي دهد و دو يا سه سال طول مي كشد تا گل دهد . گلها در فصل زمستان بر گياه ظاهر مي شون و ماندگاري زيادي دارند و تا بيشتر از يك ماه ه بر گياه باقي مي مانند . گلهاي گياه نيز به صورت واژگون و در چندين طبقه برگياه ظاهر مي گردند .

   

 گياه اشك تمساح در حال گل دادن و گلهاي كامل آن

   

 

        

 

اين گياه داراي خصوصيت عجيبي است . روي لبه برگهاي اين گياه جوانه هاي كوچكي مي رويد و وقتي داراي 4 برگ شدند از برگ جدا مي شوند و اگر در جايي مناسب كه خاك و رطوبت باشد قرار گيرند به گياهي جديد تبديل مي شوند .

 

           

گرچه اين گياه متعلق به مناطق گرمسير مي باشد اما دماي هوا تا صفر درجه و حتي پايينتر را البته اگر طولاني مدت نباشد مي تواند تحمل نمايد و حتي در هواي سرد گل مي دهد . گرماي هوا را نيز مي تواند تحمل نمايد . پوست برگ اين گياه شبيه خانواده كاكتوسها مانند چرم محكم است و با وجود ضخامت زياد و گوشتي بودن برگها زياد آب خود را از راه تعرق از دست نمي دهد و نياز به آبياري زياد ندارد .

         

اين گياه درسايه هم مي تواند رشد نمايد . معمولا اگر نور خورشيد زياد به آن نخورد رنگ برگها تيره رنگ تر مي گردد . اگر اين گياه را از طريق قلمه زدن زياد نماييم معمولا گياهي با ساقه ضخيم تر و قد بلندتر به دست مي آوريم .        

  قدرت ريشه زايي در اين گياه خيلي زياد مي باشد اگر يك برگ را از قسمت دمبرگ در خاك بكاريم و البته به آن رطوبت كافي برسد ، برگ ريشه توليد كرده و گياه جديدي از آن مي رويد . البته معمولا خود برگ بعد از چندين هفته به مرور خشك مي گردد اما گياه جديد به رشد خود ادامه مي دهد .     

    

   

 

اگر قسمتي از شاخه گياه را به طور وارونه در خاك قرار دهيم و به آن رطوبت كافي برسد  گياه مي تواند از طريق پوست ساقه رطوبت را جذب نمايد و رشد نمايد . و البته قسمت جديد اگر نزديك خاك باشد بعد از مدتي ريشه زده و گياه جديد توليد مي نمايد

   

ولي اگر نزديك خاك نباشد پوست ساقه به مرور از پايين شروع به خشك شدن مي كند تا پس از مدتي به قسمت جديد رسيده و آنجا هم خشك مي گردد .البته در هنگامي كه قلمه را وارونه در خاك قرار مي دهيم از انتهاي خود قلمه هيچ ريشه اي رشد نمي نمايد .

     

اگر برگ را روي خاك مرطوب قرار دهيم و دمبرگ آن هم بيرون از خاك باشد ، باز از محلي كه جوانه ها بر روي برگ مي رويد ، جوانه هاي جديد روييده و با توليد ريشه گياه جديدي را به وجود مي آورند .

     

 با قطع ساقه گیاه ،پایه اصلی از چندین جا در کنار برگها تولید جوانه می نماید و تعداد جوانه ها به خاک مناسب و رطوبت کافی و مهمتر از همه به سن گیاه دارد .

ریشه های نابه جای گیاه که در هنگام شرایط نامساعد خصوصا کمی رطوبت یا رشد زیاد گیاه از کنار دمبرگها رشد می نماید .

مقاومت زیاد گیاه در برابر شرایط نامساعد .

این گیاه پس از 20 روز بیرون آوردن از خاک و قرار دادن روی سنگ که هیچ گونه آبی به آن نمی رسد و تنها از رطوبت موجود در هوا با ایجاد ریشه های زیاد استفاده نموده و هنوز خشک نشده است . البته در روز اول جداشدن از خاک کمی پژمرده شده و بعد از روز دوم کم کم برگها به طرف بالا خم شده و انتهای ساقه نیز از زمین جدا شده و به طرف بالا خم می گردد  . اگر مدت زمان بیرون ماندن از خاک زیاد شود کم کم برگها روی هم جمع می شوند تا گیاه رطوبت خود را حفظ نماید و همچنین در قسمتهای مختلف گیاه ریشه هایی رشد می نماید تا بهتر بتواند رطوبت موجود در هوا را جذب نماید . و اشکها نیز در انتهای خود تولید ریشه می نمایند تا با جذب رطوبت زنده بمانند . گیاه اگر در جایی دور از نور مستقیم خورشید و دمای بالا قرار گیرد می تواند حتی تا بیشتر از شش ماه زنده بماند و در صورتی که بعد از شش ماه به آن رطوبت برسد و یا از آن قلمه تهیه کرده و بکاریم پس از چند روز برگها از هم باز شده و گیاه شادابی خود را باز خواهد یافت . 

 

 

 

 

 

 

 

 

چندین گیاه در کنار هم

 

 نظرات شما عزیزان:

سلام اشک تمساح من امسال از خرداد ماه حدودا 10 سانتی بود که تو گلدان گذاشتم الان بعد 8 ماه رسیده به 170 با دو شاخه دیگه که اونا نسبتا کوتاه هستند،رشدش هم داره زیاد میشه ،امسال این به گل میشینه یا نه؟میشه قبل از گلدهی کوتاهش کرد چون 1 ماه دیگه به 2 متر میرسه. ممنون از شما
پاسخ:سلام . معمولا این گیاه در سال اول گل نمی دهد . و گل دهی در سال دوم یا حتی سوم و چهارم اتفاق می افتد . البته برخی نژادها همان سال اول گل می دهد و پس از گل دادن خشک می گردد . در مورد کوتاه کردن هم چون گلدهی از نوک ساقه انجام می پذیرد بنابراین کوتاه کردن گیاه باعث عدم گلدهی در این سال می شود . اما سرعت رشد در فصل سرد سال نسبتا کم می شود .

سلام
من واقعاً از مطالبی که گذاشته اید ممنونم یه سئوال داشتم جوانه های برگ گیاه من کم رنگ شده اند گیاه 30cm وآب و هوای گیاه هم مناسبه و حتی خاکش گلدان رو دو ماه پیش عوض کردم میخواستم ببینم این عامل طبیعی یا مشکلی هست؟؟
پاسخ:سلام. ممنون از لطف شما . روشن شدن رنگ برگها بیشتر به میزان نوری که به گیاه می تابد می باشد . البته کمی هم دمای هوا در آن موثر است . اما رنگ جوانه ها معمولا روشن تر از برگها می باشد . اما اگر منظورتان زرد شدن رنگ جوانه ها باشد که احتمالا شرایط نگهداری گیاه زیاد مناسب نیست . این گیاه به ندرت دچار آفت می گردد . 

 

سلام من گیاه اشک تمساح رو. دوستم از روی گیاهش کند و ب به من داد که بکارم من داخل کودهای پیت ماس بیرونی کاشتم و توی پاسیو نگه داری میکنم.چن روز در میان اب دهم؟چقد طول میکشید تا بزرگ شوند؟؟؟ممنون بابت پاسخگوییتان
پاسخ:سلام . اگر منظورتون اشک گیاه باشه مدت زمان حدود دو تا سه ماه طول می کشه تا به اندازه 20 تا 30 سانتی متری برسه . اگر از قلمه استفاده نمایید رشد سریعتری داره خصوصا اگر از قسمت انتهایی گیاه قلمه تهیه کنید و سن گیاه مادر هم زیاد باشه در عرض حدود یک ماه به اندازه 20 تا 30 سانتی متری میرسه . البته میزان رشد گیاه به دمای هوا و نوع خاک و میزان آبیاری هم بستگی داره . دمای مطلوب بین 20 تا 30 درجه می باشد . میزان آبیاری نیز به شرایط محیط بستگی داره و معمولا برای گلدان 2 تا 3 روز یکبار و برای باغچه 3 تا 4 روز یکبار آبیاری لازم است . کلا نباید گذاشت خاک کاملا خشک گردد . 

 

سلام علت لوله شدن برگ های اشک تمساح به صورت عرضی چیست؟ 
(گیاه من دما و اب و نور کافی دارد)
پاسخ:سلام . تا حالا با همچین موردی برخورد نکردم . اگر گیاه دچار کم آبی بشه معمولا لبه برگه ها روهم می چسبه . اما لوله نمیشه . 

 

سلام گلدون اشک تمساح من تموم تابستون کنار پنجره توی حیاط بود.خوب قد کشید و برگهای سبز و رو به بالا داره ولی هوا که سرد شد یک شب آوردمش توی خونه توی پاسیو گذاشتم.برگهاش شل شدن و خودشونو ول کردن رو به پایین.لطفا راهنماییم کنید با تشکر
پاسخ:سلام . متاسفانه نمی دونم دلیلش چی هست . اما این گیاه سرمای هوا را کمی می تواند تحمل نماید . البته اگر دما به صفر ترسد . 

 

سلام گلدون اشک تمساح من تموم تابستون کنار پنجره توی حیاط بود.خوب قد کشید و برگهای سبز و رو به بالا داره ولی هوا که سرد شد یک شب آوردمش توی خونه توی پاسیو گذاشتم.برگهاش شل شدن و خودشونو ول کردن رو به پایین.لطفا راهنماییم کنید با تشکر

اشك تمساح من همش ريشه هاي نا بجا ميزنه و ريشه هاي خودش ميپوشه با اينكه كم اب ميدم مجبورم همش دوباره بكارمشون اما خيلي ضعيف شدن 
پاسخ:سلام . این گیاه می تواند کم آبی را تحمل نماید دلیل آن هم این است که در پشت برگها روزنه چندانی نیست و در هنگام خشکی گیاه با روی هم قرار قرار دادن لبه برگها از تبخیر آب جلوگیری می نماید . اما اگر کم آبیاری شود پژمرده می گردد . خصوصا اگر در آفتاب باشد . در مورد ریشه های نابه جا هم اگر قسمت ابتدایی پوست گیاه پوسیده شده بهتر است دور آن کمی خاک بریزید . 

 

اشك ما ريشه نالجا روي ساقه و كنار برگها در مي اورد و ضعيف و پژمرده شده و ريشه خودش پوسيده ميشود.
پاسخ:سلام . اگر گیاه شما رشدش زیاد شده باشد و قدش بلند شده بهتر است قسمت بالایی آن را قطع نمایید . اما در برخی مواقع در قسمتی که ساقه با خاک در تماس است پوست ساقه از بین می رود و گیاه ریشه نا به جا می زند و ضعیف می گردد که در این صورت بهترین کار ریختن خاک دور ریشه می باشد تا گیاه حفظ شود . 

 

با سلام و تشکر از پاسخگویی شما .من دو ماهه که گل اشک خریدم و حدود 20سانته ولی تا حالا رشدی نداشته واز پایین دوتا برگش داره جمع میشه و داره خشک میشه .ابم هر چهار روز یه بار میدم روی برگاش یکم سفیدک داره علتش چیه ؟چیکار کنم رشد کنه 
پاسخ:سلام . معمولا این گیاه بیشتر در فصل بهار و پاییز رشد می نماید و رشد آن در بهار بیشتر است . البته به نوع گیاه هم مربوط می شود و برخی انواع آن در فصل گرم بیشتر رشد می نمایند . بنابراین رشد نکردن گیاه در برخی فصول طبیعی است و همچنین برگهای پایین نیز ممکن است کم کم پژمرده شده و بریزند . میزان آبیاری گیاه نیز به شرایط محیط بستگی دارد . گیاه در سایه به راحتی می تواند کم آبی را تحمل نماید اما در آفتاب اگر در گلدان باشد حداقل دو روز یگبار به آبیاری نیاز دارد . در مورد سفیدی روی برگها اگر قارچ باشد که معمولا به صورت رشته های ریزی برگیاه ظاهر می شوند بهترین راه استفاده از قارچ کش ها می باشد . می توانید در صورت نداشتن قارچ کش ها کمی گوگرد را بر قسمت قارچی شده اسپری نمایید . 

 

با سلاام وتشکر از پاسخگویی شما. من گل اشکو حدود دوماهه که خریدم و قدش 20 سانته ولی رشد نداره واز پایین دوتا برگش جمع شده و رو به خشکی میره .روی برگها کمی سفیدک داره چیکارش کنم رشدش خوب بشه .ابم هر چهار روز میدم 
پاسخ:سلام . معمولا این گیاه بیشتر در فصل بهار و پاییز رشد می نماید و رشد آن در بهار بیشتر است . البته به نوع گیاه هم مربوط می شود و برخی انواع آن در فصل گرم بیشتر رشد می نمایند . بنابراین رشد نکردن گیاه در برخی فصول طبیعی است و همچنین برگهای پایین نیز ممکن است کم کم پژمرده شده و بریزند . میزان آبیاری گیاه نیز به شرایط محیط بستگی دارد . گیاه در سایه به راحتی می تواند کم آبی را تحمل نماید اما در آفتاب اگر در گلدان باشد حداقل دو روز یگبار به آبیاری نیاز دارد . در مورد سفیدی روی برگها اگر قارچ باشد که معمولا به صورت رشته های ریزی برگیاه ظاهر می شوند بهترین راه استفاده از قارچ کش ها می باشد . می توانید در صورت نداشتن قارچ کش ها کمی گوگرد را بر قسمت قارچی شده اسپری نمایید . 

 

سلام . اشك زليخام ساقه بالاش حالا شل داشت و من مجبور شدم چوب قطوري رو بهش ببندم اما نتونستم اون چوب رو تو خاك فرو كنم. برگاهي پايينش خشك و در حال خشك شدنه و چندين تااز برگاي وسطش به سمت پايين خم شده( نسبت به برگاي اطرافش) (( گياهم حدود ٥٠cm . گلدونش موچكه و سه تا بچه اطرافش در اومده به اندازه حدود١٠cm. ٥ ماهه خريدم و تا به حال كودش ندادم)) ميشه راهنماييم كنيد كه آيا اين وضعيت طبيعيه؟ و اگر اشكالي هست ميشه بهم بگيد چكار كنم؟
پاسخ:سلام . در مورد تکیه گاه اگر چوب نازکی هم به عنوان تکیه گاه استفاده کنید مشکلتان حل می شود . خشک شدن برگهای پایین گیاه هم طبیعی است و این گیاه چندان به کود نیازی ندارد . 

 

سلام گیاه اشک من از انتهای ساقه نزدیک خاک پوسیده ممنون میشم بگید چرا
پاسخ:سلام . پوسیدگی انتهای ساقه چندین دلیل دارد که ممکن است بر اثر قارچ باشد و یا شرایط نامناسب نگهداری و همچنین ضعیف شدن گیاه . البته رشد زیاد گیاه هم می تواند باعث پوسیدگی ساقه و آرام آرام خشک شدن گیاه گردد . 

 

سلام من گل اشک رو تازه از کسی گرفتم ریشه نداره میخواستم بدونم همینجوری باید بکارم یا باید بذارم ریشه کنه 
پاسخ:سلام . همنجوری تو خاک بکارید ریشه می زنه . البته چند روز اول رطوبت خاک زیاد باشه . 

 

سلام 
ممنون از اطلاعات شما ، از این گیاه زیاد دارم و تکثیر هم میکنم میخواستم بدونم آیا خواص منفی یا مثبتی هم دارند ؟ هر چه پاسخ ها خواندم ندیدم ، دارویی چطور ؟
پاسخ:سلام . متاسفانه من هم مانند شما گرچه این گیاه را زیاد دارم اما از خواص دارویی آن اطلاعی ندارم . در جایی هم ندیدم درباره خواص آن مطلبی نوشته شده باشد . 

سلام من یک گل اشک تمساح دارم از ساقه شکسته میخواستم بدونم باید چکار کنم 
اگر بخوام قلمه بزنم حتما باید وارونه باشه یا نه 
میشه فقط از خاک باغچه و خاک برگ استفاده کنم 
ممنون میشم باشه بدهید
پاسخ:سلام . خیر اگر ساقه وارونه باشد گیاه خیلی دورتر تولید ساقه جدید می نماید . بنابراین بهتر است قسمت پایین ساقه را در خاک قرار دهید . برای قلمه زدن هم می توانید از قلمه های حدودا 10 سانتی متری استفاده نمایید و اگر برگها ر قطع نمایید یا ننمایید چندان فرقی ندارد . البته اگر از قسمت انتهایی گیاه که جوانه در حال رشد دارد ، استفاده نمایید بهتر است برگهای بالایی را قطع ننمایید تا گیاه سریعتر رشد نماید . چند روز ابتدای قلمه زدن بهتر است رطوبت خاک زیاد باشد تا گیاه تولید ریشه نماید . برای نوع خاک هم بله می شود از خاک باغچه یا هر نوع خاکی که زیاد سفت نباشد مانند خاک رس استفاده نمود . 

 

سلام ببخشید من یک اشک تمساح دارم ساقه اش شکسته میخواستم بدونم نمیشه پیوند بزنی ؟و اگر بخواهی قلمه بزنی باید حتما ساقه اش وارونه باشد و بهترین خاک چیه؟میشه فقط از پیت ماس و هومس استفاده کرد ممنون میشم پاسخ بدهید.
پاسخ:سلام . اگر منظورتون از پیوند زدن ، چسباندن دو قطعه ساقه به هم است که نه نمی شود . اما اگر ساقه کاملا خرد نشده باشد می توان با استفاده از تکیه گاه مناسب گیاه را سالم نمود . در مورد قسمت دوم خیر اگر ساقه وارونه باشد گیاه خیلی دورتر تولید ساقه جدید می نماید . بنابراین بهتر است قسمت پایین ساقه را در خاک قرار دهید . قسمت سوم بله می شود . 

 

اشک تمساح من سنگین شده چکارکنم و کج شده
پاسخ:سلام . بهترین کار استفاده از تکیه گاه می باشد و بستن گیاه به تکیه گاه البته به دلیل نرمی ساقه بهتراست با پارچه پهن و نه خیلی محکم به تکیه گاه بسته شود تا آسیبی نبیند . 

 

 

اطلاعات شما عالی بود
پاسخ:سلام . ممنون از نظر لطف شما . 

 

سلام.وقت بخیر.من یک اشک تمساح تقریبا۳ساله دارم که هنوزگل نداده.نزدیک به یک مترقدش هست،الان برگ های بالایی پرازبچه شده براش تکیه گاه هم درست کردم،ازنیمه ساقه چندتاریشه زده،میخواستم بدونم اگه ازاون قسمت جداش کنم وداخل یک گلدون دیگه بکارمش گلدهی به عقب نمی افته؟یاگلم خراب نمیشه؟
پاسخ:سلام . متاسفانه برخی موارد این گیاه گل نمی دهد . بعد از سه سال معمولا گیاه باید گل بدهد . اما اگر از ساقه ، ریشه بیرون زده یا به دلیل شرایط نا مساعد مانند کمبود رطوبت و نور کم است و یا گیاه به پایان عمر خود رسیده و اگر کمی برگها خود را جمع نمودند نشانه خشک شدن گیاه پس از مدتی می باشد که بهتر است از گیاه قلمه تهیه نمایید تا قسمت مادر هم بتواند باز رشد نماید . 

 

سلام من یک گل اشک دارم که کوچیکه از برگهای پایینش قلمه زدم ودر کنار یک گلدونه دیگه کاشتمش میخواستم ببینم صحیح است و امکان رشد قلمه وجود داره
پاسخ:سلام . بله به احتمال زیاد . البته باید رطوبت گلدان تا رویش جوانه ، بالا باشد . اگر قسمت دمبرگ را درون خاک قرار داده باشید بعد از چند روز دمبرگ ریشه زده و جوانه جدیدی از کنار آن خواهد رویید و بعد خود برگ خشک می شود و اگر قسمت پهن برگ را در خاک قرار داده باشید باید دقت نمایید که خاک درست تا لبه برگ باشد و رطوبت آن بالا بوده و روی برگ هم کمتر آب بریزید تا بعد از مدتی یک تا چندین اشک بر روی برگ ظاهر شده و گیاهان جدیدی تولید شود . 

 

برگ های گیاه میریزد و رشد نمی کند
پاسخ:سلام . اگر چندین گیاه در کنار هم باشند و فضای کافی برای آنها نباشد معمولا برگ های پایینی می ریزند . رشد نکردن گیاه هم علل زیادی دارد مانند نرسیدن رطوبت کافی به گیاه . نرسیدن نور کافی به گیاه دمای بالا ی حدود 40 درجه و پایین تر از 20 درجه 

 

سلام
اشک تمساح من از لابه لای برگهايش،برگهای ریز کوچکی در حال رشد هستن میخواستم بدونم اینارو هرس کنم یا باعث پرپشت شدن شاخه میشه؟یا جلوی رشدشو نمیگیره؟گل دهیش هم حتما باید به 1/5 متر برسه بعد یا زودتر هم به گل میشینه؟
پاسخ:سلام . رشد برگها باعث پر پشت تر شدن گیاه میشه . اما کمی جلو رشد گیاه را هم می گیرد . گل دهی گیاه به اندازه آن وابسته نیست . ممکن است گیاهی نیم متر هم باشه و گل بده و ممکن است یک متر و نیم هم باشه و گل نده . گل دادن گیاه به دمای هوا و سن گیاه بستگی داره . معمولا گیاه در سال اول گل نمیده .

 

 

سلام خسته نباشید . این گل اشک تمساح منه ک قدش حدودا یه متر شده از یه مدتی به بعد برگ هاش خیلی جمع شد . و الانم برگ های جدیدش مچاله در میاد. و اینکه چکار کنم ساقش یکم توانمند تر بشه . ممنون از شما
پاسخ:سلام . معمولا این گیاه وقتی زیاد رشد داشته باشه شروع به جمع شدن برگها و خشک شدن می کنه و در برخی جاهای ساقه هم ریشه هایی بیرون می زنه . اگر گیاه را به حال خود رها کنی معمولا خشک میشه و در برخی موارد هم قسمتهایی بالایی خشک شده و از قسمتهای پایین گیاه جوانه های جدید رشد نموده و ساقه های جدید به وجود می آیند . اما بهتر است با مشاهده ضعیف شدن گیاه ( البته اگر بر اثر شرایط نا مناسب مانند کمبود رطوبت و یا قارچ ها و ... نباشد ) گیاه را از قسمت پایین از حدود 10 تا 20 سانتی متری قطع نمود تا جوانه های تازه برگیاه روییده و گیاه تازه گردد . برای توانمندتر شدن ساقه هم شرایط مناسب مانند رطوبت کافی و دمای بین 30 تا 45 درجه نور کافی موثر است اما معمولا گیاهانی که با رویش اشک تکثیر شوند ساقه نازکتر و گیاهانی که با قلمه زدن تکثیر شوند دارای ساقه کلفت تر خواهند بود . البته سن گیاه و نیز کلفتی ساقه در قلمه ها خیلی مهم است . 

 

سلام،من گیاه اشک تمساح دارم که رشدش عالیه،میخوام بدونم کی به گل میشینه و اینکه گل دهیش بستگی به محیط هم داره؟سوال دیگه در لابه لای برگ های بزرگ ،برگ های ریز کوچکی در حال رشد هستند اینا تاثیری تو رشد گیاه ایجاد نمیکنند یا بیشتر شدن برگهای گیاه برا ش مفید هستش یا باید هرس بشه؟ممنون
پاسخ:سلام . معمولا این گیاه در اواخر زمستان به گل مینشینه . حتما بستگی به محیط هم داره . دمای هوای خیلی سرد باعث عدم گل دهی می گردد . البته دمای بالا نیز باعث گل ندادن گیاه می گردد . البته اغلب این نوع گیاه در سال دوم تا سوم گل می دهد و در سال اول گل نمی دهد . در مورد برگهای کوچک که معمولا در کنار دمبرگها می رویند و بعد به ساقه جدید تبدیل می شوند ، چون باعث چند شاخه شدن گیاه می شود ، رشد گیاه کمتر می شود اما گیاه چند شاخه تعداد گلهای بیشتر و زیباتری دارد . 

 

سلام 
خواستم از لطف کنید طریقه کاشت بذر گیاه اشک تمساح رو توضیح بدید. ممنون از لطف شما 

 

سلام 
خواستم از لطف کنید طریقه کاشت بذر گیاه اشک تمساح رو توضیح بدید. ممنون از لطف شما 
پاسخ:سلام . معمولا این گیاه کمتر بذر تولید می کند. طریقه کاشت بذر را متاسفانه نمی دانم . این گیاه معمولا با قلمه زدن و کاشت اشک تکثیر میشه . 

سلام روز بخیر.
من 2تا گل اشک دارم یکیش معمولی و یکی هم از اون نمونه که لوله ای هست و برگاش پهن نیست.
رشدشون واقعا خوب و عالی بود و حتی اشک معمولیم پارسال گلای فوق العاده خوشگلم داد. اما اواسط پارسال گربه م پرید روش و از وسط شکوندش منم از همونجا قطعش کردم نزدیک عید از جایی ک بریدمش چندتا جوونه زد اما بعد دیگه هیچ خبری نشد و اونام خشک شدن 
الان ساقه اش چوبی شده راهی هست بتونم خوبش کنم؟
پاسخ:سلام . متاسفانه این گیاه بعد از گل دادن در برخی موارد ضعیف شده و آرام آرام خشک میشه و چندان ربطی به شکسته شدن هم نداره . البته قبل از خشک شدن می توان از گیاه قلمه تهیه نمود . خود پایه گیاه را نیز تا زمانیکه هنوز گیاه کاملا ضعیف نشده باشداگر از فاصله پایین حدود 10 تا 20 سانتی متری قطع نمایید دیگر خشک نمی شود و به گیاه جدید تبدیل می گردد . به نظرم محل قطع کردن را بالا انتخاب نموده اید . 

 

سلام من چنتا گیاه اشک دارم یکیشو توی اتاق نگهداری کردم قدش حدود یک متر رسیده چنتا هم از پاینش گیاه جدید رشد کرده اونا رو جدا کردم تو باغچه حیاط کاشتم الان سوالم اینکه ایا این گیاه جدیدر ک قدشون دوبنده انگشته تو حیاط رشد میکنه؟ ؟ ابیاریش چطور باشه بهتره؟ ؟؟ 
پاسخ:سلام . اگر منظورتون از گیاهان جدید همون اشک هاست که بعد از ریشه زدن معمولا رشد می کنن و بزرگ میشن . مگر اینکه در شرایط نامساعد قرار بگیرن . آبیاری هم بستگی به دمای محیط و نوع خاک داره تو دمای 30 تا 40 درجه حدودا هر دو تا سه روز یک بار آبیاری نیاز داره . 

 

سلام،ممنون از پاسخگوییتون،ببخشید من یہ گلدون اشک داشتم کہ بیرون ازخونہ بود و رشدش تقریبا متوقف شدہ بود،بعد آوردمش داخل فکر کردم چون زمستونہ سرما نمیزارہ رشد کنہ،وقتی آوردمش تو یدفعہ رشدش سرعت گرفت،قد کشید ولی برگاش ریز شد بعد از یہ مدت ھم نوک برگاش شروع بہ خشک شدن کرد وکم کم کلا خراب شد! بنظرتون علتش چی بودہ؟! چون رشدش خیلی خوب بود توقع نداشتم یدفعہ خراب بشہ
پاسخ:سلام . متاسفانه اگر گیاه رشدش زیاد بشه سریع به پایان عمر خودش نزدیک میشه و بعد از مدت کوتاهی خشک میشه . البته قبل از خشک شدن ، اگر گیاه را از فاصله حدود 10 تا 20 سانتی متری قطع نماییم ، می توان هم از بقیه گیاه قلمه تهیه نمود و هم قسمت پایین گیاه خشک نشده و به گیاهی جدید با چندین ساقه تبدیل می گردد که می توان ساقه ها را به دلخواه بر گیاه گذاشت و اضافی ها را قطع نمود . 

 

سلام. اشک تمساح من خیلی داره قد میکشه ولی ساقش خیلی لاغره و داره کج میشه. چکارش کنم؟
پاسخ:سلام . برای کج نشدنش بهترین کار استفاده از تکیه گاه می باشد . اما برای لاغر بودن ساقه ، اگر زیاد لاغر باشد تنها راه قطع نمودن گیاه از حدود 20 سانتی متری به پایین گیاه و همچنین قلمه زدن از گیاه می باشد . چون قلمه ها ساقه کلفت تری پیدا می کنند . البته میزان نور و مقدار رطوبت هم در کلفت تر شدن ساقه اثر دارد و هرچه نور بیشتر باشد و نیز رطوبت کافی باشد ساقه کلفت تر می گردد . 

 

سلام خسته نباشید,من یک گل اشک دارم حدودا سه ساله,گلدان بزرگ نزدیک به پنجره گذاشتم,تو زمستان رشد بسیار خوبی داره,اما تو تابستان نه!! و برگ های پایینش پژمرده میشه,میتونه از داغی هوا و افتاب زیاد باشه,چون جایی که هست دما خیلی بالاست
پاسخ:با سلام . بله . گرچه این گیاه مربوط به مناطق گرمسیر است ، اما اگر دمای هوا خلیل زیاد باشد رشدش حدودا متوقف می گردد و در دمای بالا به آب بیشتری نیاز دارد . پس اگر در مناطق گرم در سایه قرار گرفته و آبیاری کافی بشود ، می تواند سالم بماند . 

 

باسلام و تشکر از مطالب مفیدتون
گل اشک تمساح بنده از پایین ساقه اش نازک ولی بالاترها کلفته میشه بفرمایین چه کنم؟و روش قلمه زدن و مقدار و زمان اب دهی ان بعد قلمه زدن؟
پاسخ:با سلام . برای قسمت اول سوالتون من روشی بلدنیستم . . اما برای قلمه زدن ، چون قدرت ریشه زایی گیاه زیاده اگر گیاه را طوری قلمه ، قلمه ببرید که در هر قسمت یک برگ یا جوانه بالاتر از خاک قرار گیرد و در حدود 3 سانتی متر زیر خاک باشد ، معمولا قلمه ریشه زده و رشد می نماید . اما بهتر است از قلمه هایی به طول 10 سانتی متر استفاده نمایید . میزان آب دهی نیز بستگی به شرایط محیط دارد بهتر است تا ریشه زدن گیاه در سایه باشد و رطوبت نیز بالا باشد . خصوصا اگر طول قلمه و مقدار زیر خاک آن کم باشد . می توان برگهای قلمه را از آن جدا نمود اما بدون جدا کردن برگها هم قلمه ریشه می زند . قلمه انتهایی معمولا به صورت تک شاخه به رشد خود ادامه می دهد و قلمه های دیگر با توجه به سن و کلفتی ساقه با دو یا چند ساقه به رشد خود ادامه می دهند . 

 

سلام 
گیاه من ی شب تو سرما بوده و پژمرده شده و قسمتهای بالای‌گیاه پژمرده شده و دمبرگ هم از بین رفته چکار کنم؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ:سلام . اگر سرما زدگی شدید باشه متاسفانه نمی تونین کاری کنین .اما برخی مواقع با سرمای زیر صفر البته به مدت کم کمی گیاه پژمرده میشه اما باز درست میشه گرچه رشدش کمی عقب میفته . 

 



دستم خورد سر برگش کند چیکار کنم
آیا رشد میکند
پاسخ:سلام .بله . حتما رشد می کنه . 

 

سلام.
من دو نمونه گیاه اشک تمساح دارم.
هم برگ پهن و هم برگ باریک.
من 4/5 روزی یکبار به این دو آب میدهم.
گیاه برگ پهن چند وقتی هست ک بنظرم مریض احوال شده چون ساقه اش از پایین نازک و رو به خشکی است و بالایش ضخیم و شاداب و چون کج شده بود با یک میله بصورت کمکی صافش کردم و در شن و در یک گلدان بزرگتر قرار دادم.ولی چند روز است که از بالای ساقه که ضخیم تر بود دچار حالت پوکی و شکستگی شده و تلاشم برای خفظ گیاهم چندان مثمر ثمر نبوده.
و اشکهای آن هم ریشه میزنند روی خاک ولی خشک می شوند.
کمکم کنید که گیاهم را نجات بدهم.
واقعاً ناراحت و کلافه هستم بخاطر حال بد گیاهم‌.
پاسخ:سلام . اگر قسمت پایین گیاه نازک شده باشداما پوست آن هنوز سالم باشد می توان با بریدن گیاه از فاصله 10 سانتی متری به بالاتر گیاه اصلی را نجات داد و همچنین از قسمت بالایی هم قلمه تهیه نمود و به تکثیر گیاه پرداخت .چون گیاهی که با تکثیر قلمه به وجود آید قوی تر و دارای برگ های بزرگتر می باشد . اما اگر پوست دور ساقه در قسمت پایین خشک شده باشد و به صورت چوبی در آمده باشد ، معمولا با قطع کردن هم گیاه شاداب نمی گردد و چون بیان نموده اید کج شده بهتر است گیاه را به سمت خاک کج نمایید و از محلی که پوست ساقه هنوز سبز است گیه را روی خاک قرار دهید تا با ریشه زدن جدید ، گیاه از بین نرود و شادابی خود را دوباره به دست آورد . 

 

سلام
برگ های پایینیش خشک شده چیکارکنم
پاسخ:سلام .نگران نباشید ، خشک شدن برگ های پایینی طبیعی است . 

 

سلام و خسته نباشید 
من گیاهم رشد طولی داره اما برگاش هی میریزه و برگ های جوانش نوکش خشک میشه چیکار کنم
پاسخ:سلام . سلامت باشید . اگر منظور از ریزش برگها در قسمت پایین گیاه است این طبیعی می باشد البته نه در سال اول . متاسفانه دلیل خشک شدن نوک برگها را نمی دانم . 

 

سلام ممنون از سایت خوبتون
اشک تمساح من دارد از پایین برگ هایش از سمت جلو خشک میشود درحالی که از بالا برگ های جدید تولید می کند 
این حالت معمولی هستش یا گیاهم مریضه
پاسخ:سلام . این حالت معمولی هست . اگر گیاه فضای کافی نداشته باشد بیشتر برگهای پایین می ریزد و فقط در بالا برگها رشد می کنند . در شرایط معمولی هم برگهای پایینی می ریزند . البته برای گیاه یک ساله اگر شرایط رویش مهیا باشد و فضای کافی هم داشته باشد ، برگها نمی ریزند . 

 

سلام
ممنون از مطالب مفیدتون
حدود 15 روزه که چندتا از گلهای کوچیکی که روی برگ داره رو جم کردمو ریختم روخاک الان جونه های 2سانتی زده خاکشم ماسه و باغچه ایه تو یه گلدون کوچیکه زیر نور مهتابی
تو این مرحله دماش چند درجه باشه؟
و اب چند روز یبار بدم بهش ؟
پاسخ:سلام . بعد از ریشه زدن و رشد جوانه ها ،گیاه می تواند تغییرات دمایی را تحمل نماید اما دمای بین 15 تا 30 درجه بهترین دما برای رشد گیاه است و چون هنوز ریشه ها کم بوده و در سطح خاک می باشند بهتر است خاک رطوبت کافی داشته باشد و اگر در داخل ساختمان و دور از نورمستقیم خورشید است آبیاری هر 4 تا 6 روز یکبار کافی می باشد . در بیرون آبیاری بیشتر و بین 2 تا 3 روز یکبار می باشد . 

 

سلام
گل من اوايل برگاش قشنگ رو به بالا بود ولي از اواسط پاييز برگاش هم سر به پايين شده هم اون رنگ تيره خودشو از دست داده الانم كه برگ در مياره سبز يك دست بدون هيچ لكي هستش 
پاسخ:سلام . تیرگی برگ بیشتر به خاطر نور کافی و نیز دمای هوای بالا می باشد . اگر هوا سرد شود و همچنین نور خصوصا نور مستقیم خورشید به آن کمتر بخورد برگها به رنگ سبز روشن در می آیند . به محض گرمی هوا دوباره رنگ برگها درست می شود . 

 

سلام.ممنون از مطالب مفید ی که دراختیار ما گذاشتید من الان نزدیک به یک ساله از این گل دارم وروز به روز قدش بلند تر میشه الان رسیده به سقف باید چطوری کوتاهش کنم تا آسیبی بهش نرسه و خشک نشه؟
پاسخ:سلام . اگر از هر قسمت این گیاه را ببرید ، باز رشد خواهد نمود و خشک نمی شود . البته تعداد شاخه ها بیشتر می شود. 

 

سلام من باید چکار کنم که اشکهای روی برگها بعد از کاشته شدن سریع رشد کن با تشکر
پاسخ:سلام . اشکها اگر در خاک سبک و یا مسه کاشته شوند و رطوبط کافی دریافت نمایند سریع ریشه زده و بعد به گیاه کامل تبدیل می شوند .البته برای رشد بهتر و سریعتر می توان از قلمه زدن استفاده نمود . 

 

باسلام برگهاي گل اشك تمساح وقتي گلدون رو ميبرم توي خونه برگ ها به طرف زير لوله ميشن... باتشكر
پاسخ:سلام . به نظرم به خاطر نرسیدن نور کافی به گیاه می باشد . 

 

سلام این گل تمساح برگ هاش جمع شده پژمرده شده برگ هاش لوله شده چیکار کنن
پاسخ:سلام . جمع شدن وپژمردگی برگها دلایل متعددی دارد . ممکن است بر اثر کمبود آب و گرمی هوا باشد . یا حتی سردی زیاد نیز ممکن است باعث لوله شدن برگ ها گردد . 

 

سلام من گلی دارم اول خوب رشد کرده بود که بعد از چند هفته دیگه رشد نکرد و الان داره کم کم خشک میشه چه کا رکنم مال اب میشه

پاسخ:سلام . فکر نکنم مربوط به آب باشه . این گیاه در مقابل کم آبی خیلی مقاومه و آب زیاد هم باعث خشک شدنش نمیشه . مگر اینکه داخل گلدان باشد و ته گلدان سوراخ جهت زه کشی نداشته باشد . 

سلام.گیاه اشک تمساح من ازپایین برگهاش زردوبیحال و ضخیم هست ولی ازبالا گیاه کوچولو.خونه ما طوری هست که نورآفتاب زیاد داخل خونه نمیاد.من ساکن کرمانشاه هستم.میخواستم بدونم گیاه باید در مکان سرد یا گرم باشه؟ نحوه آب دادنش و لطفا بگین.والان باید چکارکنم؟
پاسخ:سلام . معمولا خشک و زرد شدن برگهای پایینی بیشتر به دلیل نرسیدن نور کافی می باشد . یا در اطراف گیاه ، گیاهان دیگری هست که مانع رسیدن نور کافی به گیاه می شود و یا در جایی قرار دارد که نور کافی به آن نمی خورد . این گیاه ، گیاهی گرمسیری است . و در گرما بهتر رشد می نماید اما در سرما تا صفر درجه برای مدت کم خشک نمی شود .این گیاه به آبیاری زیاد نیاز ندارد و آبیاری در فصل گرم بین سه تا چهار روز یکبار و در فصل سرد هفته ای یکبار آبیاری نیاز دارد . 

 

سلام
ممنون از اطلاعات مفيدتون گياه من دو ماه پيش خيلي با سرعت رشد كرد و به حدود نيم متر رسيد ولي از اون ببعد برگ هاش از نوك شروع به خشك شدن ميكنه و در نهايت برگ كاملا خشك ميشه و ميافته الان بيشتر از 7-8 تا برگ براش نمونده اشك هم ميداد قبلا ولي اشك هاش هم كه پاي گلدون افتاده خوب رشد نمي كنه نمي دونم چكارش كنم لطفا راهنمايي كنيد. ممنون
پاسخ:سلام . ارتفاع نیم متر برای این گیاه خیلی زیاد نیست که بخواهد شروع به خشک شدن نماید . به نظر من کمی گلدان شما برای این گیاه کوچک است و شرایط مناسب برای گیاه فراهم نموده اید و آب کافی هم به گیاه داده اید و گیاه به رشد سریع در مدت کوتاه رسیده ، و همانطور که فرموده اید برگها شروع به خشک شدن کرده و قسمت ابتدایی ساقه که گیاه به زمین وصل می شود سیاه شده و در نهایت گیاه خشک می شود . اما اگر هنوز قسمت پایین ساقه کاملا خراب نشده ، می توانید گیاه را از فاصله 10 تا 20 سانتی متری ببرید و از آن قلمه تهیه نمایید هم قلمه ها به گیاه جدید تبدیل می شوند و هم خود گیاه خشک نشده و باز جوانه هایی از انتهای ساقه رشد کرده و گیاهی با چندین ساقه خواهید داشت . 

 

درود به شما،،
اگه ممکنه در مورد نوع خاک و روش مناسب برای کاشت جوانه های روی برگ این گیاه راهنماییم کنید.
سپاسگذارم.
پاسخ:درود بر شما باد . این گیاه در شرایط سخت می تواند رشد نماید . بهتر است خاک آن سبک باشد . در خاکی که ماسه در آن باشد قدرت ریشه زنی و رشد ابتدایی گیاه بیشتر می شود . جوانه ها را نیز اگر در خاک باغچه قرار دهید و رطوبت کافی به آن برسانید به زودی ریشه زده و گیاه جدیدی به وجود می آورد . اما تکثیر این گیاه با قلمه زنی سریع تر بوده و گیاه قوی تری حاصل می گردد . 

 

سلام من گل اشکیما راچطور باید قلمه بزنم من میتونم ساق اش که ریشه داره ببرمش بزنم تو خاک من این گل راخیلی دوستش دارم نمیخوام ازبین بره
پاسخ:سلام . ساقه ریشه دار یا همان گیاه تازه ریشه زده را به راحتی می توان در خاک قرار داد . البته اگر خاک سبک باشد بهتر است . قلمه را با بریدن قسمتی از ساقه گیاه و جدا کردن بیشتر برگهای پایینی می توان تهیه نمود . 

 




:: موضوعات مرتبط: گل و گیاه , ,
:: بازدید از این مطلب : 24266
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 دی 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: